Direktlänk till inlägg 20 oktober 2013

Halkade in på ett bananskal.

Av Yvonne Liljeblad - 20 oktober 2013 18:45

Ja det var vad vi gjorde.I fredags ringde Sofia från flatteklubben och undrade om jag kunde starta Spike på WT på lördagen.De hade fått återbud så det fanns plats.Jiippii   Klart vi ville det.Det var ju sista chansen för i år.

Lena skulle följa med så kl 06.00 åkte vi från Gårdeby.Pigga o glada o ryggsäcken full med mat.

När vi närmade oss Flen så visade det sig att det var halt.Så hastigheten fick sänkas lite.

När vi väl var på plats så var det snö där men även solen sken.Så ett fantastiskt väder fick vi hela dagen.

Anmäla sig och sedan genomgång.

Nybörjarklass skulle samlas först kl 08.00 och öppen klass o elit kl 11.00

När vi var redo var det bara att ge sig iväg ut till rutorna.

Ruta 1:Fotgående med skott under gång.Ställa upp ,skott kommer igen dummien kastas.Man skulle skicka när domaren sagt vårt startnr.

Spike skötte fotgåendet bra.Skickar o han rusar ut .Börjar ringa o hittar den.Han ringar på lite för stort område.Han är lite vidd i sitt sökmönster.

Poäng:17

Ruta 2:Inget fotgående.Ställer upp.Domaren kastar en markering som föraren får hämta.Sen kommer skott o en markering som hunden ska hämta.

Spike är lite lätt i rumpan men sitter kvar när jag hämtar.När jag sen skickar honom så går benen fort så han springer förbi någon meter men vänder snabbt o tar upp den.

Poäng:18

Ruta 3:Vi ställer upp på grusvägen där alla går.Går fot ner över ett dike och typ 10-15 meter till på ett fält..Där får vi ett skott o markering inne i skogen bakom en sten.

Spike hamnar lite för långt fram så istället för att tappa honom kommenderar jag fot en extra gång.När kastet är gjort skickar jag o han tar den klockrent.Dock med cigarrgrepp.men håller den stilla o lugnt.

Poäng:19

Ruta 4: Inget fotgående tack o lov.För här var det inte lätt att ta sig fram.In i ett område med massor med skvattram (vilket ställde till det ordentligt för många hundar även elithundarna hade jättesvårt här)

Skott kommer o markering kastas.Jag skickar Spike .Jag är inte säker på att han sett markeringen så bra pga hög växtlighet framför honom.Han springer ut o letar.Söker igen över lite för stort område men som domaren sa när han kom in med den: Han rör sig på lite för stort område men kommer in med den o det är bra.Många fixade inte den.

Poäng:14

Ruta 5: Här var det inte heller något fotgående utan vi ställde upp o fick en markering bakom en buske.Det var ganska mycket högt gräs o buskar där men han fixar den bra.

Poäng:19

Summa summarum 87 poäng.

Jag är så nöjd med jobbet han gör.Jag är nöjd med mig själv oxå faktiskt för tävlingsnerverna är ju inte vad de borde vara men när vi väl kör så håller jag mig lugn åtminstone utanpå.  

Kommentaren som domarna gav oss överlag var att träna mycket på att någon säger vårt startnr innan vi skickar och att träna på att ställa upp utan att det styrs o ställer för mycket runt fötterna.

Detta var nog det bästa WT:et som jag varit på.

Mycket välordnat,glada trevliga funkisar och jag tycker man fick med de bitarna som ska vara med i ett WT för nybörjare.

Lena passade på att äta.äta o äta lite till.Nä skojar bara hon tränade passivitet med Ebba oxå.Ebba skötte sig så bra.Hon tyckte det var jobbigt när Spike o jag gick in o körde men annars var hon så lugn.brydde sig inte om skotten.Bra jobbat Lena.

Nöjda o glada över dagen satte vi oss i bilen o styrde hemåt..............

 
 
Ancki, Frida och Agnes

Ancki, Frida och Agnes

21 oktober 2013 11:04

Vilket fantastiskt jobb ni gör tillsammans du och Spike !!!! Jätteroligt att läsa om provets alla delar. Så skoj att ni kommit så här långt på så kort tid !!!! Kram

http://www.goldentjejerna.se

Yvonne Liljeblad

22 oktober 2013 10:14

Tack Ancki.Ja jag måste erkänna att jag själv är imponerad :)
Spike är en rolig o trevlig hund att jobba med.Han gör allt för att det ska bli rätt.Nu ska vi jobba vidare så att vi kan starta öpkl till våren och förhoppningsvis jaktprov.

 
Ingen bild

Lotta Zeb Enzo

21 oktober 2013 11:13

Åh va duktiga ni var vilka poäng stort grattis varma kramar

Yvonne Liljeblad

22 oktober 2013 10:12

Tack Lotta.Nu måste vi snart ses o träna ihop.Det är alltid kul att träffa dig o vovvsingarna.

 
Johanna

Johanna

21 oktober 2013 12:09

Så roligt att läsa om wt't! :D ni är jätteduktiga! Kram

http://johannalofgren.com

Yvonne Liljeblad

22 oktober 2013 10:12

Tack snälla Johanna.Ja jag har verkligen fått en underbar vän i Spike.
Vi kommer att ha mycket roligt tillsammans i livet.

 
lena,millie,ebba

lena,millie,ebba

21 oktober 2013 18:30

Verkligen en superdag på alla sätt och vis !!!! Ni var så himla duktiga !!!
Kanonupplägg av arrangörerna och så mycket trevliga människor och hundar. Är förstås supernöjd med Ebba som skötte sig perfekt utan att stressa upp sig. Attans att det är så långt till nästa säsong....

http://www.goldentjejenmillie.se

Yvonne Liljeblad

22 oktober 2013 10:11

Ja det var så kul så jag skulle vilja uppleva den igen.
Det är skönt att ha lite stöd med sig i goa vänner.
Tack för att du följde med....många kramar från grannen

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne Liljeblad - 28 januari 2014 09:30

Ja vi är ihärdiga.Jag längtar till våren o värmen.Nu är det kallt o blåsigt men vi kör på ändå. Vi har gjort en hel del härliga promenade bla med Lena och förra grannen Maria o Olle och alla hundar.Härligt att se att alla funkar så bra o har så rol...

Av Yvonne Liljeblad - 16 januari 2014 21:32


  Vem vinner???? Tungviktaren Askrikes Spike eller Stallets Diva??? ...

Av Yvonne Liljeblad - 13 november 2013 21:45

Ja det är väl vad man borde och jag har gjort slag i saken. Nu är det inhandlat ett halvårskort på House of Zen i Sörping. Jag har provat på tre olika pass och skit vad ont jag har i benen, men det är bara att ta tjuren vid hornen o kämpa på. ...

Av Yvonne Liljeblad - 27 oktober 2013 21:30


Ja så såg vår träningshelg ut....... I lördags träffades vi i Klinga.Planen blev att köra walk up fast vi gick på led istället för linje. Mycket fotgående blev det o störningsmarkeringar flög runt omkring oss.Visa fick vi förare hämta o visa hämt...

Av Yvonne Liljeblad - 20 oktober 2013 21:15

Tyvärr är kursen slut i apportering. 5 söndagar har vi gått kurs hos A-C Bengtsson.....så himla kul o massor har jag lärt mig. Bla har jag fått träna på att markera själv.Hm ja det är inte alltid så lätt men med träning så lär man sig. I helgen...

Ovido - Quiz & Flashcards